W naszym newsletterze piszemy na tematy związane z recyklingiem, odpadami przemysłowymi oraz zrównoważonym rozwojem.
Jeśli interesuje Cię taka tematyka to zapraszamy do zapisania sie do naszego newsletttera.
2025-01-26
Unia Europejska podjęła kolejny istotny krok w walce o zrównoważony rozwój i ochronę środowiska, przyjmując rozporządzenie dotyczące baterii i zużytych baterii. Przepisy obejmują pełny cykl życia baterii – od produkcji, poprzez użytkowanie, aż po ich ponowne wykorzystanie i recykling. Celem jest nie tylko poprawa bezpieczeństwa i efektywności, ale również zwiększenie ekologiczności baterii, co wpisuje się w szeroką strategię zielonej transformacji.
Baterie odgrywają kluczową rolę w procesie dekarbonizacji i przechodzeniu na bezemisyjne środki transportu. Zużyte baterie stanowią również cenne źródło surowców, których odzysk pozwoli zmniejszyć zależność od dostaw z państw trzecich. W obliczu globalnych wyzwań klimatycznych i rosnącej konkurencji gospodarczej nowe przepisy mają za zadanie wspierać europejski przemysł i promować rozwój technologii przyjaznych środowisku.
W ciągu ostatnich dziesięciu lat globalna produkcja baterii litowo-jonowych wzrosła o ponad 500%, głównie dzięki popularności smartfonów i pojazdów elektrycznych.
Rozporządzenie obejmuje wszystkie rodzaje baterii, w tym baterie przenośne, przemysłowe, akumulatory stosowane w pojazdach elektrycznych, a także baterie wykorzystywane w lekkich środkach transportu, takich jak elektryczne rowery, motorowery i hulajnogi. Zasady zawarte w regulacji zostały opracowane w taki sposób, aby wspierać gospodarkę o obiegu zamkniętym i jednocześnie promować odpowiedzialne wykorzystanie surowców. Nowe przepisy wprowadzają szereg wymogów dotyczących zbiórki, odzysku materiałów oraz rozszerzonej odpowiedzialności producentów.
Każdy elektryczny rower wyposażony w baterię może przejechać około 100 kilometrów na jednym ładowaniu, co jest równoznaczne z ilością energii potrzebną do podgrzania wody na trzy prysznice!
Jednym z kluczowych założeń rozporządzenia jest zwiększenie efektywności zbierania zużytych baterii. Do 2027 roku producenci będą zobowiązani do osiągnięcia 63% wskaźnika zbiórki baterii przenośnych, a do 2030 roku cel ten wzrośnie do 73%. W odniesieniu do lekkich środków transportu wprowadzono osobne cele, zakładające zbiórkę 51% zużytych baterii do końca 2028 roku oraz 61% do 2031 roku. Tego rodzaju działania mają zapewnić maksymalne wykorzystanie surowców zawartych w zużytych bateriach, takich jak lit, kobalt czy nikiel.
Rozporządzenie wprowadza także ambitne cele w zakresie odzysku materiałów z zużytych baterii, w szczególności litu, który jest kluczowym składnikiem akumulatorów stosowanych w pojazdach elektrycznych. Zgodnie z przepisami do 2027 roku poziom odzysku litu ma wynosić 50%, a do 2031 roku wzrosnąć do 80%. Te wartości mogą zostać zmienione w przyszłości za pomocą aktów delegowanych, w zależności od rozwoju technologii i zmian rynkowych.
Ważnym elementem nowych przepisów jest również określenie minimalnych poziomów zawartości materiałów z recyklingu w nowych bateriach. W przypadku baterii przemysłowych oraz akumulatorów stosowanych w pojazdach i maszynach docelowe wartości wynoszą 16% dla kobaltu, 85% dla ołowiu, a także po 6% dla litu i niklu. Dzięki temu recykling nie tylko ograniczy ilość odpadów, ale również zmniejszy zapotrzebowanie na surowce pierwotne, co jest szczególnie istotne w obliczu rosnącego popytu na baterie w Europie.
Lit zawarty w bateriach recyklingowanych zaledwie w jednym roku w UE mógłby wystarczyć na wyprodukowanie miliona nowych pojazdów elektrycznych.
Nowe przepisy wprowadzają także zmiany mające na celu poprawę doświadczeń konsumentów. Do 2027 roku użytkownicy końcowi będą mogli samodzielnie usuwać i wymieniać baterie przenośne wmontowane w urządzenia. Producenci otrzymają wystarczająco dużo czasu na dostosowanie swoich produktów do tego wymogu. Z kolei wymiana baterii w lekkich środkach transportu będzie musiała być przeprowadzana przez niezależne, profesjonalne podmioty. Tego typu regulacje mają na celu wydłużenie cyklu życia urządzeń i baterii, co jest zgodne z ideą zrównoważonego rozwoju.
W Japonii już w latach 90. wprowadzono programy pozwalające użytkownikom zwracać zużyte baterie przenośne do specjalnych pojemników w supermarketach i sklepach elektronicznych.
Nowe regulacje mają na celu poprawę funkcjonowania rynku wewnętrznego w odniesieniu do baterii, zapewniając bardziej sprawiedliwe warunki konkurencji. Przepisy obejmują kryteria dotyczące wydajności, trwałości i bezpieczeństwa, a także restrykcyjne ograniczenia w odniesieniu do substancji niebezpiecznych, takich jak rtęć, kadm i ołów. Producentów zobowiązano również do dostarczania informacji na temat śladu węglowego baterii, co pozwoli konsumentom dokonywać bardziej świadomych wyborów.
Wprowadzono również obowiązkowe wymogi informacyjne i etykietowania, obejmujące informacje o komponentach baterii oraz zawartości materiałów z recyklingu. Nowością jest tzw. „paszport baterii” oraz kod QR, które ułatwią identyfikację i śledzenie cyklu życia baterii. Aby umożliwić producentom dostosowanie się do tych wymagań, przepisy dotyczące etykietowania wejdą w życie w 2026 roku, a obowiązek stosowania kodu QR w 2027 roku.
Wprowadzenie nowego rozporządzenia ma na celu nie tylko ochronę środowiska, ale również zmniejszenie negatywnego wpływu produkcji i utylizacji baterii na społeczeństwo. Przepisy nakładają obowiązek należytej staranności na operatorów, którzy będą musieli sprawdzać pochodzenie surowców wykorzystywanych w produkcji baterii. Ten wymóg nie będzie dotyczył małych i średnich przedsiębiorstw, co ma na celu uniknięcie nadmiernych obciążeń administracyjnych dla mniejszych podmiotów.
Większość światowych zasobów litu wydobywa się w tzw. „litym trójkącie”, obejmującym Argentynę, Boliwię i Chile – region, w którym sól jest równie cenna, co metale!
Zgodnie z regulacjami, operatorzy muszą dbać o to, aby surowce były pozyskiwane w sposób odpowiedzialny i z poszanowaniem praw człowieka. Wymóg ten ma na celu zapobieganie negatywnym skutkom społecznym, takim jak eksploatacja pracowników czy niszczenie lokalnych ekosystemów w krajach wydobywających surowce.
Nowe rozporządzenie w sprawie baterii i zużytych baterii jest krokiem milowym w kierunku zrównoważonego rozwoju i gospodarki o obiegu zamkniętym. Dzięki kompleksowemu podejściu do regulacji, obejmującemu produkcję, użytkowanie, zbiórkę i recykling, UE wyznacza globalne standardy w zakresie ekologicznej produkcji baterii. Wprowadzone przepisy mają nie tylko wspierać europejski przemysł, ale również chronić środowisko i promować odpowiedzialne wykorzystanie surowców.
Przyjęte regulacje wpisują się w szeroką strategię transformacji energetycznej i walki z globalnym ociepleniem. Dążenie do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych, zwiększenia efektywności energetycznej oraz rozwijania technologii odnawialnych to priorytety, które definiują przyszłość Unii Europejskiej. Rozporządzenie dotyczące baterii pokazuje, że zrównoważony rozwój i ochrona środowiska mogą iść w parze z postępem technologicznym oraz wzrostem gospodarczym.
Szacuje się, że do 2030 roku Europa będzie potrzebować 15 razy więcej baterii niż obecnie, co oznacza ogromny potencjał wzrostu dla lokalnych producentów i technologii recyklingu.